MGP 2010 Semifinale II

I år er det hele 39 land som deltar i ESC. 17 av disse konkurrerte i Semifinale I, tirsdag 25 mai, de 4 stormaktene i EBU i tillegg til Norge er direkte sendt til finalen, mens de gjenværende 17 konkurerte i Semifinale II på torsdag 27. mai.

Her er rekkefølgenlandene opptredde i, i Semifinale I:

(Rosa land er i finalen, Lørdag 29. mai – (x) rekkefølge finalistene ble annonserti i)

Mine tanker og meninger om de ulike låtene:

  1. InCulto med sangen «Eastern European Funk»
    • Konge. Kult. Levde opp til forventninger fra musikkvideoen. Kjempe bra start på showet. Bra scene show. Snålt klesskift.
  2. Eva Rivas med sangen «Apricot Stone»
    • Hadde gleda meg masse til denne sangen! Generelt bra sang, sceneshow og kostyme. Meget dårlig engesk. Er håret hennes virkelig så langt? Rå stemme.
  3. Harel Skaat med sangen «Milim»
    • Likte at han sang på Hebraisk. Fin å se på. Litt vel rolig sammenligna med de to foregående nummerne. Ikke noe scene show, men kjempe herlig å se paa smilet hans!
  4. Shanee and N’evergreen med sangen «In a Moment Like This»
    • Hadde gleda meg til denne og! Kjempe fin sang. Bra fremført. Reint. Tror nok disse kan komme langt. Høyt på lista mi.
  5. Michael Von Der Heide med sangen «Il Pleut de l’or»
    • Elsk. Sukk. Levde opp til alle forventninger. Fikk jo nesten gull-regn, og det var jo nok av gull på scenen. STORT pluss med Fransk tekst.
  6. Anna Bergendahl med sangen «This Is My Life»
    • Meget bra sunget. kjempe søt jente og fin sang. Bra engelsk. Likte sangen veldig godt. Synd for Sverige at hun ikke gikk videre.
  7. Safura med sangen «Drip Drop»
    • Ikke min favoritt sang, men jeg likte godt gutten som dansa i bakgrunnen, men det var den beste delen for meg… hun er jo flink for alderen da – bare 17 år…
  8. Alyosha med sangen «Sweet People»
    • Likte ikke denne sangen i det hele tatt. Kjolen hun gikk med var jo spesiell… og ikke var det noe scene show heller. Teksten var interessant, men ikke mer enn det for meg.
  9. Sienke med sangen «Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)»
    • Hadde ekstremt lave forventninger til denne sangen. Scene showet var i alle fall stilig med «dukkene» i bakgrunnen, men beklager Sieneke, dette falt ikke noe saerlig i smak hos meg.
  10. Paula Seling og Ovi med sangen «Playing with Fire»
    • Må jo heie på Onkel Ovi da, likte sangen godt, men ikkje min favoritt. Sceneshowet var nesten likt som i musikk videoen, likte ideen, men ble ganske saa monotont, ettersom de satt der gjennom nesten hele sangen.
  11. Ansambel Žlindra og Kalamari med sangen «Narodnozabavni rock»
    • Syns denne sangen var katastrofal. Hvem det nå var som tenkte på å slå folkemusikk og rock sammen i en sang hadde enten en ultra dårlig idee, ellers ble det bare gjort på en forferdelig måte i denne sangen.
  12. Niamh Kavanagh med sangen «It’s For You»
    • Like sangen kjempe godt, men det var heller lite energi og scene show. Refrenget ligna virkelig på refrenget til «My heart is yours.» Syns stemmen hennes var bedre i andre klipp jeg har sett. Hun er jo en flott sanger, sterk stemme, men det ble ikke helt formidla i denne opptredenen syntes jeg…
  13. Miro med sangen «Angel Si Ti»
    • Like koreografien, men hallo, ikke en gang vampyrer ser bra ut når de glitrer… Skulle ha kledd på dem.. Sangen var så som så, refrenget var fengene, tror ikke dette bidraget kommer alt for langt..
  14. Jon Lilygreen og The Islanders med sangen «Life Looks Better in Spring»
    • Men en Norske bar flygelet og ikke verst sang, får nok disse en del stemmer fra Norge i alle fall. Selv om det var heller lite på sceneshow, var sangen elskverdig. Likte teksten og engelsken til sangeren var bra!
  15. Feminem med sangen «Lako je Sve»
    • Søt sang og bra koreografi, men liten underholdnings faktor… har deffinnetivt potensial.
  16. Sopho Nizharadze med sangen «Shine»
    • Skrevet av en norske, og en ganske bra ballade, men jeg like ikke stemmen til Sopho noe særlig. Koreografien var bra og jeg elske kjolen hennes (kult at hun gikk barbeint, ftw)!
  17. MaNga med sangen «We Could be The Same»
    • Likte sangen godt, men hadde lite mgp. faktor i seg… sceneshowet var greit.

Ellers er det 5 andre låter vi vet vi får se i finalen. Disse er de 4 stormaktene – de som betaler mest til European Broadcasting Union – og Norge (rangert etter rekkefølgen i finalen:

  1. Spania – Daniel Digo med sangen “Algo Pequeñito”
    • Dette blir cirkus på scenen. Gleder meg til å se hvordan elementer fra videoen blir tatt med på scenen. Meget bra låt.
  2. Norge – Didrik Solli-Tangen med sangen “My Heart Is Yours”
    • “Kem e Didrik?” Dette blir bra, Didrik kan synge, og er jo ikke verst å se på.
  3. Storbritania – Josh Dubovie med sangen “That Sounds Good To Me”
    • Hører både oprasjefen og andre Storbritanere er mer eller mindre skuffet over årets bidrag fra landet. Er ikke dårlig, men blir nok neppe seier. Heller på andre halvsiden av skjemaet.
  4. Frankrike – Jessy Matador med sangen “Allez Ola Olé”
    • Dette er en fotball-pub-party-låt, fengende og bra, selv om det er minimalt med faktiske ord i sangen. Moodlifter er den i allefall.
  5. Tyskland – Lena med sangen “Satellite”
    • Dette er min favoritt for i år. Jeg klarer ikke å få meg selv til å tro at hun kommer til å vinne, men hun eg utrolig flink, og låta er bra. Kanskje ikke helt MGP stil her heller, komplett paljett fri sone som det ble sagt, men talent har hun!
Alt i alt syntes jeg dette var et flott show med mange fine sanger. Med det sagt var jeg veldig overrasket og skuffet over antallet bra sanger som ikke gikk videre, og alle de ikke fult så bra som klarte seg. Men slik er det.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar