Melodi Grand Prix 2010

Som dere burde vite alle sammen, bare bloggdomenet mitt forteller dere det, befinner jeg meg ikke i Norge for tiden. Dette betyr også at tilgang til Norske TV kanaler, som mitt hjertes favoritt NRK1, blir sterkt begrenset. Heldigvis har vi noe som heter nett TV, og jeg får en gang i blå månen (engelsk utrykk, SORRY, kan ikke oversettes) tilgang på et bra nok bredbånd og får nitittet litt på Norsk TV. Noe jeg verdsetter høyt! I dag sneik (det var ikke akkurat en hemlighet, nei, jeg var ganske gira. ‘sneik’ hørtes bare bedre utt en ‘gikk’) jeg meg over til kirka rett etter skolen (7 pm EST). Der pakka jeg meg inn i det lille teppet jeg hadde tatt med meg, gikk inn på nett TV sine sider og fant frem MGP 2010. Jeg har som dere kanskje også vet ikke veldig mye overskudd av tid, så det ble bare hovedfinalen fra Spektrum på meg. Men det er jo fint det!

Heidi, min kjekke lærer fra Ungdomsskolen sa for noen dager siden at jeg ikke gikk glipp av noe, og at det var «reine tristheten». Med dette i tankene var jeg klar for en skuffelse, men hadde allerede hørt sangen fra A1, og tenkte hvor galt kan det være? Apropo A1: Jeg husker meget godt fra finalen i fjord hvor Christian Ingebrigtsen, som stilte som låtskriver til en av finalistene, sa når spurt at en A1 ‘reunion’ kom ikke til å skje. Hm. Jeg tror du bør tenke deg litt mer om før du snakker ut om slike ting, Mr. Ingebrigtsen. Ikke det at jeg er skuffet, tvert i mot! Håper på mer A1, jeg. Liker den nye stilen.

Anyways. Jeg satt nede i kjelleren i kjerka – for de som ikke ‘tog an’, det er bedre internett forbindelse der borte – kald som jeg var, hakket med tennene, tær som sakte men sikkert frøys til is og never som sprekker i hytt og pinevær (har jeg forresten fortalt dere hvor lite fuktighet det er i lufta her i New York? Vel, det blir vel nesten et inlegg for seg selv, så vi får ta det en annen gang) og skrudde på ‘MGP-hummør-knappen’. Er en fra Europa er det slik det skal være.

Bare det å se Marte Stokstad og Per Sundnes (du om jeg var glad for å se han ‘back in the game’!) stå på scenen i Oslo Spektrum fult kledd i bunad gav meg det lille ‘kicket’ jeg trengte for å føle meg skikkelig Norsk igjen. Aleksander Rybakk’s sang sunget i symfoni (eller ikke?) med nordmenn som ikke en gang vet hva de synger enten fordi de er for gamle eller fordi de er for unge, og med folk som kan synge både bra og dårlig (jeg likte paret fre Bodø og gjengen fra Oslo – den siste mer seriøs enn den første) får vel enhver til å føle på den ekte Melodi Grand Prix Stemningen?

Jeg var som dere kanskje forstår mer enn begeistret for begynnelsen på showet. A1 ‘toppa heile driden’, tar av, og kommer sammen igjen under en helt ny stil, noe som absolutt falt i smak på denne siden av skjermen! (Hvor ironisk er det ikke at sangeren som opptok mesteparten av oppmerksomheten min heter Ben Adams? Om du kjenner meg… ey! Han er bare 11 år eldre enn meg!) Nei, men sangen var bra, den fenget, og det var ikke like «gushy-mushy» (selv om jeg liker masse masse mush) som de tidligere sangene deres. I LIKE (dott com).

Sang nummer to er hvor jeg begynte å bli forvirra. Maria Haukaas Storeng? Igjen? Greit nok, hun gjorde en god jobb (les: veldig god jobb) i idol 2003 og hun satt godt lys på Norge med å dra i havn en 5. plass for vårt alles kjære fedreland i 2008. Overraskende nok med en sang skrevet av Mira Craig (ja, jeg føler for å brife med det lille jeg veit). VI ER STOLT AV DEG, MARIA! Men er det ikke på tide å stoppe mens leken er god? I alle fall i MGP… Lag så mange plater du vil, men det er vel ikke helt rett at vi skal ha en egen MGP ‘sekt’ heller? Dette plaget meg ikke så mye når det bare var Maria, men det var jo ikke bare Maria. Ikke misforstå, Marias sang «You Make My Day» var en av de fire absolutte favorittene jeg hadde fra finalen (sammen med «The Touch» av Maria Arredondo, «Don’t Wanna Lose You Again av A1 og «My Heart is Yours» av Didrik Solli – den heldige vinneren), men Maria har allerede hatt sitt MGP øyeblikk. Flere av dem og. Var ikke hun liksom PROGRAMLEDER i FJOR?!?! Jo hun var det.

Venke Knutson var kveldens første skuffelse for min del. Hun har helt grei stemme, Engelsken hennes er helt OK, og sangen var… Vel. For å fokusere på de koseligere aspektene – jeg likte kjolen hennes kjempe godt! No Kidding. Fjær og paletter «is the new black».

Bjørn Johan Muri… Kanskje kveldens største sjokk og eneste «du tulle!» for meg. Sangen var kanskje grei nok, og gutten ser jo ikke dum ut heller. Jeg skal ikke si noe på det, men jeg trodde han hadde fått nok fra Idol, og trodde han hadde forstått teininga. Det er ingenting i veien med han. Absolutt ikke. Men han har ikke en av de derre «badekarstemmene» Lena Midtveit snakket om noen år tilbake. Og han ser rett og slett litt (les: veldig) awkward ut på scenen. En kjekk og høy man er ikke mye kjekk om han ikke klarer å ‘bære’ høyden sin bra. Hva er hele den der «bøye-knærne-så-jeg-blir-like-lav-som-deg» greia? Ellers var jo danserne hans fenomenale…?

Den som noen gang sa at Celine Dion (don’t get me wrong, huge fan myself!) var unik, tok feil. Maria Arredondo er ‘right up there’! Først og fremst har hun jo en helt fantastisk stemme, og i tilleg så klarer hun å booke en låtskriver som Rolf Løvland (samme karen som skreiv «You Raise Me Up» og kjent fra gruppa Secret Garden) må jo komme langt i løpet! Jeg blei utrolig overraska over at Maria Arredondo ikke kom til gullfinalen, men som alle sikkert har lagt merke til, Gullfinalen var feil i år. Needless to say, elsket kjolen hennes og stemmen hennes er uten tvil mer enn vakker!

Alexander Stenerud plager meg litt. Jeg veit ikke helt hva jeg synes om verken stemmen hans, låta eller koreografien, for vel, det var andre ting som okkuperte tankene mine. En ekkel følelse. Jeg har ikke lyst til å si ordet som lyser med neonskrift på innsiden av øyelokkene mine, men jeg vil heller prøve å forklare hva jeg så. En nesten 40 år gammel mann med hentesveis syngende på en catwalk, men unge usømmelige modeller som neppe har fylt 20… Noen som ser hva jeg mener? Sangen hans i fjord, igjen – hva skjer med at halvparten av årets deltakere har vert involvert i MGP før? – «Find My Girl» var bedre, men den samme følelsen var der da også.

Didrik Solli Tangen var som jeg nevnte over en av mine favoritter. Jeg synes ikke han var en uverdig vinner, men kanskje heller ikke den mest verdige..? Jeg likte ikke begynnelsen på sangen hans hvor han sang uten backup, men så snart fiolinene slo til og hjalp han, ble det flere hakk bedre! Han hadde for eksempel noen lange, fine, reine toner der inni som var a-may-zing! (too bad your name’s not Ben! haha)

Til slutt var et bidrag som mildt sagt sjokka meg. Keep Off Kalessin virker heller som noe Finnene burde bidratt med. Som mange av dere sansynligvis tenker med en gang, «Edel lige’sje sånn musikk»! Vel, jeg hadde min periode hvor jeg ‘utforska’ litt Symfonisk Metall og annen head banging musikk. Jeg syntes melodien var OK og refrenget fant jeg bortimot fengende. Dette er IKKE musikk jeg ville skrudd på av meg selv, og definnetivt ikke noe badekar greier, men ikke alt for feil – om en liker den type musikk, selvsagt.

Ellers er jeg litt skuffet over at vi ikke kunne skrapt sammen en litt bedre finalegjeng, og jeg hørte et par av de andre sangene som ikke kom videre til finalen, og joda, det var en del skuffelser der. Mira Craig: HVA ER DET DU DRIVER MED? Elisabeth Carew: STOPP!!!! Lene Alexandra !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (for eksempel…) Jeg synes konkurranse nivået burde være litt høyere det året vi skal være verten sjæl!

Forresten. Var det noen andre enn meg som la merke til at Per Sundnes virka litt «awkward» med Marte Stokstad? Kjemien mellom dem fra hans side virka liksom litt halvhjertet-ish..? Eller er det bare meg?

Oh well! Ingen permanent skade tatt. Blir spennende å se finalen. (Lurer jo selvsagt på hvaslags konkurranse som venter Norge i Telenor Arena, og jeg håper for Norges skyld at Per Sundnes er der!) Den må jeg nesten få til på storskjerm. Noen som vet når den er? hehe

For dere som lurte, JA jeg liker MGP (Melodi Grand Prix) og ESC (Eurovision Song Contest), og JA, jeg har skrevet om det foregående året også (:

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

5 svar til Melodi Grand Prix 2010

  1. Evy Jeanett sier:

    Hahaha du e søde Edel, men i tilleg t d eg skreiv t deg på facebook, så må eg og sei at d e i Telenor Arena å ikkje Teater =D

  2. Ann Bergitte sier:

    Secret Garden e bande, haha. de har ein sang så hette det og, men den har kje løvland skreve. han skreiv nocturne t de. (tror eg)

    mgp e så teit. didrik va best, men fy så kjedelige alle sangane va! flaut

  3. Edel Garstad sier:

    Rolf Løvland var faktisk fast medlem av bandet Secret Garden, så kanskje omformulering hadde vert mer korrekt..?
    MEN jeg tar selvsagt av meg hatten og kysser støvet.

  4. Jo-Arne sier:

    Jeg må bare få vise til tidligere år, hvor vi har feks. Venche Myre(eller hvordan det nå skrives) og Jan Teigen, som har deltatt Gud vet hvor mange ganger. Så kanskje det ikke er så ille at Maria Haukaas Storeng deltar flere ganger? Hun er jo en av norges beste kvinnelige vokalister(spørr du meg).

Legg igjen en kommentar